Abstract : Abstract
Jezet Seating is een Belgische onderneming die gespecialiseerd is in de ontwikkeling,
productie en verkoop van telescopische tribunes, theater-, cinema-, congres- en
auditoriumstoelen. Hun offertes worden steeds vergezeld met de nodige tekeningen. Dit
betekent een boven- en zijaanzicht van de tribune. Aangezien de vorm van een tribune er
altijd wel ongeveer hetzelfde uitziet, moet het dus mogelijk zijn deze constructie in
parameters om te zetten. Zo spreken we bijvoorbeeld over de opstap, de diepte van het
platform, het aantal platforms et cetera.
Mijn opdracht bestond eruit een programma te ontwikkelen waarmee men de
eenvoudigste configuraties snel en eenvoudig kan tekenen. Hierdoor is het mogelijk met
een beperkte tekenervaring toch een goede tekening te maken.
Eerst werd er onderzocht welke de mogelijkheden waren om dit programma te schrijven.
Hieruit werd besloten dat de voordelen van een 3D-omgeving, op dit moment niet
opwogen tegen de extra opleidingen en andere bijkomstigheden die deze nieuwe situatie
met zich meebracht. We kozen er dus voor om het programma in AutoCAD te
ontwikkelen. Daarna werden de verschillende programmeertalen in AutoCAD, ten opzichte
van elkaar afgewogen. Al snel bleek dat VBA voor onze toepassing de meest interessante
programmeertaal was. Dit is een Visual Basic omgeving die is aangepast aan het
programma waarin het zich bevindt. Hiermee werd een soort van formulier gebouwd, de
gebruikersinterface. De gebruiker kiest een aantal opties, geeft de juiste maten in en na
een druk op de "teken"-knop, wordt de configuratie getekend, alles in de juiste laag en op
ware grootte. Het gebruik van dit programma levert een tijdswinst van minstens 90
minuten, dat is maar liefst 87,5 % per offerte. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
EVENS, J. (2007). Parametrisch programmeren.
Unpublished thesis, Xios, IWT.
Retrieved
from
http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae57e8c132ed7220114ee7ea6d2002e.
|