Abstract : LOKAAL IN DE STELLINGEN
Ontwerp van tijdelijke klaslokalen met stellingen
Stellingen symboliseren tijdelijkheid en zijn bijzonder veelzijdig. De constructie kan zich plooien
rond bouwwerken in alle vormen en afmetingen. Als het ontwerp op tekening eenmaal is
voorbereid, dan is de montage eenvoudig. Alle componenten zijn standaard verkrijgbaar en ieder
bouwwerk is volledig demonteerbaar. Toch wordt het materiaal vrijwel alleen voor traditionele
stellingen op de werf gebruikt. Deze scriptie probeert aan te tonen wat er nog meer mogelijk is.
1.1. DOEL
Het ontwerpen van standaard constructiemethodes en ‐details voor het bouwen van tijdelijke
gebouwen met behulp van stellingen is het doel van deze scriptie. Dit specifiek voor tijdelijke klasen
andere lokalen voor schoolgebouwen waar men problemen met een plaatstekort heeft.
Dit gebeurt met speciale aandacht voor:
Een modulaire opbouw
Aanpasbaarheid naar iedere wens
Maximale compatibiliteit van alle elementen
Snelle montage met droge verbindingen
Hanteerbaarheid van materialen
Lichte elementen
Eenvoudig transport
1.2. METHODE
Het ontwerpen van inventieve standaardoplossingen voor de draagconstructie, wanden, vloeren,
daken,… gebeurt via een basismodule. Deze kan op verschillende manieren uitgebreid worden. Dit
zowel op vlak van de eisen zoals isolatie of technieken, als op het vlak van afmetingen.
Na het bestuderen van toegepaste methoden en details uit een case study, het scaffold paviljoen
van de Technische Universiteit van Delft, kunnen de eerste ontwerpregels vastgesteld worden. Ik
zal nagaan welke principes overgenomen kunnen worden en waar zich in het bestaande gebouw
gebreken bevinden.
Wanneer de berekening van de draagconstructie en bouwfysische uitwerking van de details is
afgerond, kunnen er basispakketten samengesteld worden. Dit is een lijst van de nodige
elementen waarmee men een lokaal kan samenstellen. Door middel van een handleiding kan dan
iedereen zijn lokaal naar eigen wens samenstellen.
Tot slot zou ik ook willen onderzoeken of er op deze manier meer vrijheden ontstaan ten opzichte
van andere tijdelijke lokalen zoals containers. Dit op het vlak van vervoer, hanteerbaarheid,
aansluiting met de bestaande schoolgebouwen, vrije indeling, afmetingen van lokalen, … |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
BECKERS, E. (2007). Lokaal in de stellingen: ontwerp van tijdelijke klaslokalen met stellingen.
Unpublished thesis, Xios, IWT.
Retrieved
from
http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae57e8c1643899d0116b39fd0f70003.
|