Abstract : Titel: De Optimalisatie van de bestaande persluchtnetten
Dit eindwerk werd uitgewerkt bij Electrabel en kwam tot stand met de hulp van Jules Schreurs
(externe promotor) en Roland Machiels (interne promotor).
De elektriciteitscentrale van Langerlo is een klassieke centrale; de elektriciteitsopwekking
gebeurt door middel van een verbrandingsketel. Er zijn twee groepen in Langerlo die werken
volgens dit principe. Daarnaast zijn er nog twee groepen die elektriciteit leveren met behulp
van een gasturbine.
Perslucht speelt een belangrijke rol in de uitbating van de centrale. Perslucht wordt gebruikt
als regellucht om bepaalde processen te beheersen en als werklucht om gereedschappen aan te
drijven. De centrale heeft negen verschillende persluchtgroepen, elk met hun eigen net,
compressoren, drogers, filters... Deze negen netten werken volledig onafhankelijk van elkaar.
Doordat verschillende netten verouderen is de kostprijs van de persluchtproductie omhoog
gegaan. Onderhoudsbeurten kosten steeds meer en de bedrijfszekerheid neemt af.
Het ingenieursbureau Laborelec voerde in 2003 een studie uit waarin het gedrag van de
verschillende netten werd bestudeerd en eventuele oplossingen, met als doel energie te
besparen, werden voorgesteld. De belangrijkste besluiten die uit dat verslag konden afgeleid
worden zijn mogelijke drukdalingen en een verbinding van de verschillende netten.
Verdergaand op die studie wordt er in deze thesis onderzocht wat de verdere mogelijkheden
zijn om energie te besparen in de persluchtproductie.
Om te beginnen wordt er gekeken welke praktische toepassingen er kunnen volgen uit de
studie van Laborelec. Daarnaast worden de mogelijkheden bekeken die er zijn inzake de
samenstelling van het compressorenpark. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
LEDWON, T. (2006). Optimalisatie van de bestaande persluchtnetten.
Unpublished thesis, Xios, IWT.
Retrieved
from
http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae57e8c0f09be21010f0afecb3c0036.
|