Abstract : Titel: Optimalisatie zandtransport bij Steenfabrieken Nelissen N.V.
Auteurs: Rutger Bollen & Dirk Bunkens
Promotoren: Ing. P. Sino (Steenfabrieken Nelissen N.V.)
Ing. C. Hendrickx (XIOS Hogeschool Limburg)
"Steenfabrieken Nelissen" werd door grootvader Nelissen opgericht in 1921 op het plateau
van Kesselt. Deze locatie bleek omwille van zijn klei(löss) uitermate geschikt voor het
maken van handvormgevelstenen. Er wordt nu al meer dan 80 jaar rode, gele, roze en
grijze klei afgegraven in de groeven. Zowel de geschikte ligging, de perfecte grondstoffen,
de constante kwaliteit, het onmiskenbare vakmanschap, de jaren lange ervaring en de
inschakeling van "up to date" technologie waren en zijn nog steeds de garantie voor succes.
"Nelissen" blijft gespecialiseerd in handgevormde gevelstenen en behaalt qua kwaliteit en
kleurschakering het hoogste niveau.
Een van de belangrijkste schakels bij een handgevormde gevelsteen is de bezanding. Deze
geeft de steen na het vormen zijn eeuwige façade. Kleur en nerf worden mede bepaald door
het zand. De kernparameters hiervoor zijn een constante vochtigheid en korrelgrootte van
het zand. Als deze parameters gerespecteerd worden, verloopt het proces naar wens.
Momenteel vraagt de markt een enorme verscheidenheid aan kleuren waardoor men
verplicht is om meer verschillende zandsoorten toe te passen.
Hierdoor ontstaan problemen in zandtransport en vormgeving.
Onze eerste opdracht is het zoeken naar oplossingen voor het zandtransport naar de
steenpers. Hierbij dienen verbeteringen voorgesteld te worden als het gaat om
aandrijvingen en positioneren van de bezanding. Verder worden eveneens oplossingen ter
verbetering van de vormgeving van de steen uitgewerkt om alzo de flexibiliteit ervan te
verhogen naargelang men gaat werken met diverse zandsoorten.
Een tweede eventuele opdracht doet zich voor in een andere afdeling van het bedrijf nl. de
strippenzagerij. Om de baksteen tentoon te stellen nemen de leveranciers niet de gehele
steen mee maar ze gebruikte afgezaagde strippen van de baksteen.
Er is steeds meer vraag naar deze strippen door de klant. Hierdoor moet deze afdeling meer
produceren om de bestellingen te kunnen bijhouden. Het aantal bakstenen dat verzaagd
wordt per dag kan niet bijgehouden worden.
Er moet een systeem ontworpen worden om de telling van de bakstenen en de strippen te
automatiseren.
Het eindwerk houdt dan ook in een aantal oplossingen voor beide opdrachten uit te werken
om alzo te komen tot een ontwerp en de praktische realisatie. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
BOLLEN, R., BUNKENS, D. (2007). Optimalisatie zandtransport bij Steenfabrieken Nelissen N.V..
Unpublished thesis, Xios, IWT.
Retrieved
from
http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae57e8c1a061a52011aca5b07da0063.
|