Abstract : B. Abstract
De doelstelling van deze thesis is om de huidige constructiemethode van op wringing belaste welfselliggers proberen te verbeteren. De nu gangbare methode herleidt aan de hand van wapening de excentriciteit van de dwarskracht, die zorgt voor een wringmoment, tot nul. Deze studie zoekt naar alternatieve constructiemethodes waarbij de voornaamste eis is dat de stabiliteit gegarandeerd blijft. De tweede voorwaarde is dat deze nieuwe ontwerpen ook economisch en praktisch voordeliger zijn. Nog een extra uitdaging is om de stutten onder de welfselliggers, die voor de huidig toegepaste methode onontbeerlijk zijn, overbodig te maken. Bij afwezigheid van zulke stutten zal het werkgemak op de lager gelegen verdieping en de toegangsmogelijkheden tot het centrum van de werf duidelijk verbeteren.
Deze thesis behandelt twee mogelijke oplossingsmethodes: de eerste nieuwe methode probeert aan de eerder vermelde eisen te voldoen door een groter en dus ook sterker profiel te gebruiken. De extra capaciteit aan spanningsopname die zo'n profiel bezit, gaat dan integraal naar de mogelijkheid om het wringmoment op te nemen. De tweede oplossing bestaat erin om in de dwarsdoorsnede een groot kokerprofiel te creëren. Concreet probeert men een koker te bekomen met een hoogte die gelijk is aan de profielhoogte door een stalen plaat tussen de boven en onderflens van het profiel te lassen. Zo ontstaat er een koker waardoor de wringstijfheid van het profiel veel groter wordt.
De opbouw van deze thesis bestaat uit twee grote delen: ten eerste een stabiliteitsstudie naar de haalbaarheid van de oplossingen en naar de geschikte profielkeuze. Deze studie gebeurt aan de hand van excel-bestanden waarin op basis van zelf in te geven vormparameters alle relevante spanningen bepaald en gecontroleerd worden. Deze excel-bestanden hebben als doel snelle en handige werktools te zijn. Concreet bestaan ze uit volgende onderwerpen: snedekrachten, afschuiving, zuivere (st.-venant-) wringing en belemmerde wringing.
Ten tweede beschrijft deze thesis een financiële studie, die een vergelijkende kostprijsberekening maakt tussen de bestaande constructiemethode en de twee in deze thesis voorgestelde alternatieven.
Tot slot vermeldt deze thesis op basis van alle verzamelde resultaten en rekening houdend met alle relevante aspecten uit beide studies, een conclusie die de optimale constructiemethode naar voor schuift. Er zijn dus twee mogelijke uitkomsten: ofwel vertoont een alternatieve methode beduidend betere resultaten, en dan kan men deze nieuwe constructiemethode toepassen met deze thesis als theoretisch bewijsmateriaal. Ofwel bewijst deze thesis dat de huidige constructiemethode de optimale is, en dan is deze studie een technisch onderbouwd argument om de gangbare methode te blijven handhaven.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
LEYSSEN, K. (2008). Stabiliteitsstudie en kostprijsvergelijking van op torsie belaste welfselliggers.
Unpublished thesis, Xios, IWT.
Retrieved
from
http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae57e8c1db3ba28011dbf1b52350078.
|