Abstract : In de meeste gevallen wordt Cortenstaal gebruikt als afwerkingsmateriaal en dit om esthetische redenen. Het materiaal kan ook gebruikt worden als draagstructuur. Hierbij moet men wel in het achterhoofd houden dat er van deze structuren geen standaardprofielen beschikbaar zijn. De ontwerper dient bijgevolg zelf een zo optimaal mogelijk profiel samen te stellen uit plaatmateriaal.
Deze thesis vertrekt vanuit een casestudy te Brustem (Sint-Truiden) waar men een voetgangersbrug in Cortenstaal gaat construeren. Er wordt een volledige stabiliteitsberekening uitgewerkt voor de constructie. Vervolgens wordt een grafische ontwerpmethode opgesteld die toelaat, voor een willekeurige overspanning, de meest optimale profielsamenstelling te kiezen.
Elke profielsamenstelling wordt onderworpen aan uitgebreide controles op gebied van sterkte, stabiliteit en stijfheid. In de meeste gevallen blijkt het instabiliteitseffect (kip) de doorslaggevende factor te zijn.
Als doel heeft deze masterproef een snelle ontwerpmethode aan te bieden voor de berekening van voetgangersbruggen. Deze thesis vormt een leidraad voor het ontwerpen van draagstructuren in Cortenstaal.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
DELCOUR, T. (2011). Geoptimaliseerd ontwerpen van voetgangersbruggen in Cortenstaal.
Unpublished thesis, Xios, TIW.
Retrieved
from
http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae680b43c26317b013c37fc1506001b.
|