About DoKS      NL  |  EN Search:
  Starts with (bv. psycholog*)    Exact wordgroup (bv. "Visual Basic")
 
Home
Administration
Authors
Departments
Help
Years
 


1.063 theses on-line.
Most popular theses:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   
 More... 



Open Archives Initiative
Home

LEAB, lage energie asfalt voor Belgische wegen?

2011
VANTHOOR, Tim
Master in de industriële wetenschappen Bouwkunde

Trefwoorden:

Abstract :
De internationale asfaltindustrie is al jaren actief op zoek naar oplossingen om de CO2-uitstoot van asfalt te reduceren door het verlagen van de productietemperatuur. Inmiddels zijn er verscheidende technieken ontwikkeld om asfalt op verlaagde temperatuur te produceren zonder verlies aan kwaliteit. In de meeste West-Europese landen heeft men al asfalt op verlaagde temperatuur succesvol geplaatst, terwijl men in België nog steeds in de onderzoeksfase is.
Voor mijn eindwerk ben ik terecht gekomen bij Betonac NV, een Belgische topaannemer in de wegenbouw en burgerlijke bouwkunde, die sinds 2007 beschikt over een ultramoderne en flexibel inzetbare asfaltcentrale. Om deze reden zijn ze dan ook meer dan geďnteresseerd in nieuwe technieken. Betonac behoort sinds 2007 tot de Koninklijke BAM Groep, welke reeds in Nederland na 10-tal jaar intensief onderzoek een succesvolle techniek hebben ontwikkeld om asfalt te produceren onder de 100°C door gebruik te maken van schuimbitumen, genaamd LEAB. Met LEAB is men in staat om de productie-energie te verlagen met 30 tot 40 %.
Het doel van dit eindwerk is de toepasbaarheid van het LEAB-procedé na te gaan voor Belgische asfaltmengsels. Dit gebeurt door het vergelijken van de functionele eigenschappen tussen een klassiek warm asfaltmengsel en een asfaltmengsel met dezelfde samenstelling maar aangemaakt volgens het LEAB-principe. De belangrijkste eigenschappen die met mekaar vergeleken worden, zijn de watergevoeligheid, de stijfheid, de weerstand tegen vermoeiing en de weerstand tegen spoorvorming. Deze worden allemaal bepaald volgens genormeerde proeven.
Naast BAM Wegen bv, die LEAB ontwikkelde, hebben we ook het OCW gevraagd om mee in te stappen in dit onderzoekstraject. Zij hebben immers reeds ervaring met onderzoek naar asfalt op verlaagde temperatuur. Omwille van hun kennis en uitrusting heeft het OCW een deel van de proeven voor hun rekening genomen, net als BAM Wegen bv.
Na een literatuurstudie over de verschillende technieken om asfalt op verlaagde temperatuur te produceren ben ik gestart met het onderzoek. Hiervoor heb ik samen met een asfaltdeskundige van Betonac een nieuw asfaltmengsel voor onderlagen ontworpen van het type AB-3A met gebruik van 45% asfaltgranulaat. Voor de aanmaak van de proefstukken zijn we afgereisd naar het centraal laboratorium van BAM Wegen in Utrecht. Met het LEAB-procedé hebben we de temperatuur kunnen verlagen van 160°C naar 110°C.
Uit proefresultaten kunnen we besluiten dat LEAB een iets lagere stijfheid en weerstand tegen vermoeiing heeft, maar iets beter scoort voor de weerstand tegen spoorvorming en watergevoeligheid. De verschillen met het referentiemengsel zijn echter niet significant. We kunnen dus stellen dat de functionele eigenschappen van LEAB gelijkwaardig is aan klassiek warm asfalt.
Het enige minpuntje van het onderzoek is dat het AB-3A mengsel zich te makkelijk liet verdichten en hierdoor niet voldoet volgens het SB250. Bovendien verliep de verdichting van LEAB minder vlot als het warme referentiemengsel. Dit zal in de toekomst nader onderzocht moeten worden. Men zal ook een bijkomend onderzoek moeten verricht worden om de resultaten van dit onderzoek te bekrachtigen vooraleer men verder stappen gaat ondernemen.

Full text:
File Size Type Checksum
200701029_11.pdf 8 MB Adobe PDF MD5

Dit eindwerk werd 1867 keer bekeken en 408 keer gedownload.
Translate to English (Google translate)
 

Details

show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

VANTHOOR, T. (2011). LEAB, lage energie asfalt voor Belgische wegen?. Unpublished thesis, Xios, TIW.
Retrieved from http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae680b43c26317b013c42a1defb005a.




©2004-2005 - XIOS Hogeschool Limburg - webmaster - Contact