Abstract : Een typisch probleem hier in België zijn de oude betonplatenverhardingen uit de jaren vijftig-zestig, veel van deze constructies vertonen ernstige schade en moeten dan ook efficiënt worden hersteld. Door er simpelweg een laag asfalt op aan te brengen wordt het probleem van een gescheurde weg enkel wat opgeschoven. Onregelmatigheden in de oude betonplatenweg slaan immers snel door naar de oppervlakte, mede dankzij de inwerking van thermische spanningen en verkeersbelasting. De specifieke scheuren die dan verschijnen, noemt men 'reflectiescheuren'.
De oplossing om de levensduur van wegconstructies te verlengen, kwam er door een tussenlaagsysteem toe te passen, deze gaan de vorming van reflectiescheuren tegen.
Begin jaren negentig verschenen er in de wegenbouwliteratuur diverse artikels over laboratoriumonderzoek en theorie naar scheurremmende lagen in asfalt. Men is er namelijk van overtuigd dat de toepassing van deze scheurremmende lagen als een nuttige optie wordt ervaren.
Er is nog steeds de vraag voor welke situaties het toepassen van een scheurremmende laag en welk type qua kosten-effectiviteit de aantrekkelijkste optie is. Verder ontbreekt er toch nog meer uitgebreide informatie over het lange termijn gedrag van scheurremmende lagen.
In het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw en de Katholieke Universiteit Leuven liep recent het IWT-project: 'Trillingsgecontroleerd stabiliseren van betonplaten voor duurzame asfaltoverlagingen met scheurremmende lagen' (2007-2011).
De kennisopbouw in dit project situeert zich op vier vlakken: de staat van de bestaande betonweg, de stabilisatie vooraleer te overlagen, de scheurremmende lagen en de asfaltoverlaging.
Het werkprogramma is ingedeeld in vier werkpakketten, overeenkomstig deze vier thema's.
Deze eindverhandeling kadert in werkpakket 3: 'De scheurremmende lagen' en handelt over de ontwikkeling van prestatieproeven om de weerstand tegen reflectiescheurvorming te bepalen, de bepaling van de prestaties van scheurremmende lagen met de laboratoriumproeven en de validatie op bouwplaatsen.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
PASTYNS, T. (2012). Reflectiescheuren bij asfaltoverlagingen met de scheurremmende tussenlaag.
Unpublished thesis, Xios, TIW.
Retrieved
from
http://doksxios.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=Sxhl8ae680b43c26317b013c5c79248600ef.
|